Labels

woensdag 16 juli 2014

Basketballen in Amerika

Als geen ander weet ik hoe moeilijk het is om als Nederlandse basketballer de droom om in Amerika te basketballen te verwezenlijken. Je zult al snel te horen krijgen dat je boven de 2.03 moet zijn om überhaupt een kans te maken om op het hoogste college niveau te kunnen spelen (Divisie 1). Kijk maar.. Hoeveel Nederlandse spelers zitten op dit moment op het hoogste niveau van Amerika? Het aantal kun je op twee handen tellen en als je enkel de spelers onder de 2.03 zou tellen dan kom je niet ver.. 

Heel jammer, want ik kan je vertellen dat veel van onze jeugd WEL het talent heeft om de kans te krijgen om op hoog niveau in Amerika te spelen. Waar het in veel gevallen toch fout gaat is eigenlijk heel erg simpel. Waarom zou een Amerikaanse coach een gok nemen met een Nederlandse speler, waarvan hij vaak niet goed weet HOE GOED deze daadwerkelijk is als er een even goede Amerikaanse speler op die positie is? Dit is waarom over het algemeen enkel de gok genomen wordt met spelers die lengte hebben. In veel gevallen betekent dit simpel gezegd dat het twee kanten op kan gaan voor spelers die niet het geluk (of de genen) hebben om lang te zijn. 


  1. De droom spat uiteen. Je blijft in Nederland actief en hoopt via die weg het professionele basketbal te bereiken. 
  2. Je zet door en krijgt het voor elkaar om binnen te komen bij een Amerikaanse highschool/college op lager niveau? (Divisie 2 / Divisie 3).
Aan beide bovenstaande opties zit echter een nadeel.. 

In het eerste geval is het nog NOOIT een Nederlandse speler gelukt om het allerhoogste niveau (de NBA) te behalen. De enige speler die ooit gedraft werd vanuit het buitenland is inderdaad 2.03 of langer.. 

In het tweede geval is het probleem dat scouts van de grote competities vaak niet naar je kijken (want je speelt natuurlijk niet op het hoogste niveau). Ook via deze weg is het nog nooit een Nederlandse speler gelukt om de NBA te behalen.

Betekent dit dat wij geen talent hebben? Dat we niet goed genoeg zijn om in die hoogste competitie actief te zijn? 

Vele criticasters zullen zeggen dat dit inderdaad het geval is! Ik zeg dat onze talentvolle jeugdspelers niet de juiste personen kende of de juiste opties aangeboden hebben gekregen. Het is in mijn ogen niet een kwestie van talent maar eerder een kwestie van niet in de goede situatie op het juiste moment zitten.

Ik ben zelf geen goede basketballer, helaas niet.. Wel heb ik net als JIJ altijd de droom gehad om in Amerika werkzaam te zijn en mijn basketbal talenten op een andere manier te kunnen gebruiken. Ik heb het geluk gehad dat ik toevallig tegen de juiste personen op het juiste moment aangelopen ben en dat deze personen WEL het talent in mij zagen en mij de kans boden om in Amerika werkzaam te zijn!

Na lang praten heb ik de mensen waar ik momenteel werkzaam voor ben kunnen overtuigen dat we in Europa net zoveel talent hebben als in Amerika en dat we de talentvolle spelers alleen een kans moeten bieden. Omdat ze hier veel vertrouwen hebben in mijn expertise hebben ze na veel praten mij de kans geboden om talentvolle spelers uit heel Europa naar Amerika te halen om hier te basketballen!

Deze kans bied ik JOU nu. 


Op dit moment ben ik werkzaam bij Elev8 Sports Institute dat op ongeveer 45 minuten rijden van Miami in Florida gevestigd zit. De basketbal kant van de academy wordt gerund door Ganon Baker, voor vele basketballers  in Nederland wel een bekende naam. Voor diegene die niet weten wie Ganon is, hieronder een kleine uitleg. 

Wie is Ganon Baker? - Lees hier verder (opent in nieuw venster)

Naast Ganon Baker zijn er nog een aantal zeer gerenommeerde coaches die samen het Elev8 Sports programma tot zo'n succesvolle prep school maken. Een kleine introductie:

Cody Toppert - Heeft professioneel gebasketbalt in 12 verschillende landen op 3 continenten. 
Chad Myers - Coach van verschillende Divisie 1 teams geweest, heeft met de MMA Colonels naar de Elite 8 in het NCAA toernooi te leiden. 

Wat bieden ze aan bij Elev8Sports Instutute?

Elev8 Sports institute is een Academy die zich focust op de ontwikkeling van basketbal talent. Bij Elev8 bieden ze 2 programma's aan, namelijk het Highschool programma en het Post Grad programma. Naar simpele Nederlandse begrippen vertaald betekent dit dat ze op de spelers in de leeftijdscategorie 14 tot 20 zitten. Beide programma's zijn overigens verder hetzelfde (op de naam na).


Hoe ziet een Elev8 dag eruit? - Onder constructie
2x per dag basketbal training1x per dag kracht training (onder leiding van een van de beste krachttrainers van Amerika).1 a 2x per week een wedstrijd

Wie kan ik deze kan aanbieden?


Er zijn vanuit mij (en vanuit Elev8 Sports) slechts een aantal voorwaarden waaraan je dient te voldoen. 

  • Je bent in de leeftijds categorie 14 t/m 20.
  • Je hebt gespeeld op een van de volgende niveau's: Eredivisie, Combi-Rayon, Rayon, Regio-Selectie, Rayon-West Selectie, Nederlands team. 
  • Je bent bereid om VEEL te trainen om jezelf beter te maken. 


Waarom kiezen spelers voor Elev8 Sports?

Jij wilt graag naar een goede college in Divisie 1? Liefst ontvang je natuurlijk een studie-beurs, aangezien een college-opleiding in de VS stukken duurder is dan in Nederland. Je wilt jezelf trainen om een betere basketballer te worden? Dan is Elev8 Sports Institute de plaats voor jou! Met geweldig goede trainers en een uitgebreid netwerk (en veel exposure voor College teams) heb je bij Elev8 Sports alle kansen om jezelf in de spotlights te spelen en een studiebeurs voor een goede college binnen te slepen. Het is hierbij NIET van belang dat je lang bent maar eerder dat je bereid bent om keihard te werken en alles van jezelf te geven om een betere speler te worden. 

Meer informatie! - Klik hier

Heb ik je interesse gewekt? Wil je meer weten? Heb je vragen? 

Stuur mij gerust een E-mail: Elev8Sport@gmail.com
Natuurlijk kun je ook je E-mail adres HIER achterlaten, dan stuur ik jou meer informatie!









4 opmerkingen:

  1. Beetje jammer dat het t/m 20 jaar is :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me heel leuk, maar heb nog drie vragen:
    1: Hoe duur is het?
    2: Hoe zit het met wonen?
    3: Hoe zit het met school?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Neill,

      Het te betalen bedrag is erg afhankelijk van de persoon, wat de extra wensen zijn en of ze in aanmerking komen voor een scholarship.

      Wonen en school zitten wel altijd bij de prijs inbegrepen.

      Stuur anders even een mailtje dan kan ik je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

      Verwijderen
  3. Ja inderdaad jammer voor ons Matthijs!!

    BeantwoordenVerwijderen